5 min. leestijd

Zoekwoorden optimalisatie uitvoeren

Zoekwoorden optimalisatie voor je website uitvoeren is van cruciaal belang.

Wat verstaan wij precies onder zoekwoorden optimalisatie? Dit is het optimaliseren van de content op je website, zodat de content een stuk waardevoller wordt. Je hebt meerdere mogelijkheden om de content te optimaliseren, waarover je in dit artikel alle informatie vindt.

SEO

Voor elke website- of webshop eigenaar is de term SEO onwijs belangrijk. Deze term staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren van je website.

Binnen de wereld van SEO bestaan drie pijlers:

  • Linkbuilding: als je meer waarde aan je website mee wilt geven, zou je met linkbuilding aan de slag moeten gaan. Dit is het verkrijgen van links op andere website die naar jouw website verwijzen. Indien dit relevante en waardevolle links zijn, komt dit de ranking van je website ten goede.
  • Techniek: de techniek van je website moet perfect in orde zijn. De website moet snel zijn, de website moet met schone code opgebouwd zijn en de website moet volledig up to date zijn. Binnen WordPress doen wij dit bijvoorbeeld door regelmatig alle modules bij te werken.
  • Content: tot slot speelt content een cruciale rol. De content op je website moet perfect zijn voor zowel je bezoekers als voor Google. Dit bereik je onder meer door serieus met zoekwoorden optimalisatie aan de slag te gaan.

Wil je graag met je website groeien? Dan zou je je focus op deze drie pijlers moeten richten. Je kunt niet alleen met linkbuilding of alleen met content aan de slag gaan. Of nou ja, het is wel mogelijk, maar daarmee ga je niet de gewenste resultaten behalen.

Zoekwoorden optimalisatie

Wil je meer bezoekers naar je website trekken? Daar heb je meerdere mogelijkheden voor. De meest duurzame manier is in ieder geval om je pijlen op SEO te richten. Des te beter je je website optimaliseert, des te meer organische bezoekers je aantrekt.

Om je website te optimaliseren, moet je met zoekwoorden optimalisatie aan de slag gaan. Dit is een proces waarbij je onderzoek doet naar relevante zoekwoorden én vervolgens de juiste content schrijft. In deze content moeten de juiste zoekwoorden op de juiste manier verwerkt worden. Hoe je dit kunt doen? Wij hebben enkele waardevolle tips voor je op een rijtje gezet.

Voer een uitgebreid zoekwoordenanalyse uit

Voordat je de beste content kunt schrijven, moet je onderzoek doen naar relevante zoekwoorden. Welke zoekwoorden zijn voor jouw website/webshop van belang? En wat is het zoekvolume naar deze zoekwoorden? Met bijvoorbeeld de Google Keyword Tool achterhaal je dit snel.

Ons advies is om je hierbij niet louter op deze tool te richten. Ons advies is om ook te kijken naar de zoekintenties van je bezoekers. Wat is de reden dat potentiële bezoekers op zoek naar bepaalde informatie gaan? En tegen welk probleem zijn zij op dat moment aangelopen? Dat zijn twee vragen die je kunt gebruiken om de zoekintentie van je potentiële bezoekers te achterhalen.

Gebruik short tail én long tail zoekwoorden

Er bestaan twee soorten zoekwoorden: short tail- en long tail zoekwoorden. Graag duiden we dit met een voorbeeld.

Stel dat je een webshop hebt waarin je vloertegels verkoopt. Een short tail zoekwoord is in dat geval ‘vloertegels’. Dit is een zoekwoord waar ongekend veel naar gezocht wordt, maar waarop je wel met flinke concurrentie te maken hebt. Ook de allergrootste aanbieders van vloertegels richten zich immers op dit zoekwoord. Omdat zij veel meer budget hebben, ga je de strijd van hen niet winnen op dit zoekwoord.

Je kunt daarom beter je pijlen ook op de long tail zoekwoorden richten. Een voorbeeld van een long tail zoekwoord is bijvoorbeeld ‘rechthoekige zwarte vloertegels’. Dit is een zoekwoord waar minder vaak op gezocht wordt, maar waarmee je alsnog de nodige bezoekers aan kunt trekken.

Pas op voor keyword stuffing

Ga je content voor op je website schrijven? Richt dan je pijlen op de zoekwoorden, pas op voor keyword stuffing. Dit is een term die aangeeft dat je de relevante zoekwoorden té vaak in je tekst gebruikt.

Hoe vaak je de relevante zoekwoorden dan in je tekst kunt gebruiken? Wij houden vaak een percentage van 2 á 2,5% aan. Schrijf je een tekst van 1000 woorden? Dan kan je het betreffende zoekwoord dus zo’n 20 á 25 keer gebruiken. Gebruik je het zoekwoord in dit geval zo’n 50 keer? Dan is er sprake van keyword stuffing.

Het percentage van 2 á 2,5% is geen vast gegeven. Eén en ander is ook afhankelijk van de lengte van de geschreven teksten. Wij adviseren je qua lengte het volgende:

  • Varieer met de lengte van de teksten. Je kunt ervoor kiezen om op je website enkele monsterartikelen te plaatsen. Dit zijn teksten van bijvoorbeeld 3000 woorden.
  • Houd de teksten op bepaalde gebieden kort en krachtig. Dit is het geval op de homepage van je website, bij productomschrijvingen en bij relevante informatie voor de bezoeker. De meeste internetgebruikers hebben haast, waardoor zij liever geen lappen tekst lezen.

Houd de content uniek en waardevol

Ongeacht wat voor content je gaat schrijven, moet je de zoekwoorden op de juiste manier in de content verwerken. Dit doe je onder meer door altijd voor 100% unieke en waardevolle content te zorgen.

Ben je van plan om content van je concurrenten te kopiëren? Doe dit niet. Dit wordt echt genadeloos afgestraft door Google.

Bij het schrijven van content zou je altijd de volgende uitgangspunten aan moeten houden:

  • Unieke content: alle content die je op je website plaatst, moet 100% uniek zijn. Er bestaan handige tools waarmee je dit kunt checken/controleren.
  • Waardevolle content: de content moet altijd waardevol zijn – waardevol zijn voor je bezoekers, maar ook voor Google. Het algoritme van Google moet direct doorhebben dat de content op jouw website het nodige te bieden heeft.
  • Informatief én overtuigend: alle content die je op je website plaatst, moet zowel informatief als overtuigend zijn. Je wilt je bezoekers de gewenste informatie geven, maar je wilt uiteraard ook je eigen producten/diensten promoten.

Richt je pijlen op de lange termijn

Wil je met zoekwoorden optimalisatie aan de slag gaan? Richt dan zeker je pijlen op de lange termijn. Dit is gewoonweg een doorlopend en lang proces waar je in gaat stappen.

  • Stap 1: voer een zoekwoorden analyse uit. Je kunt hiervoor gebruik van tools maken, maar je kunt je ook in je doelgroep inleven.
  • Stap 2: schrijf perfecte content. Je kunt dit zelf doen, maar je kunt dit ook uitbesteden aan een specialist. Mocht je geen gouden schrijfvingers hebben, dan is dat verstandiger.
  • Stap 3: plaats en optimaliseer de content. Plaats de content vervolgens op je website, waarbij je ook direct de On Page SEO op orde moet brengen. Vervolgens is het zaak om deze content te blijven optimaliseren. Niet alleen nu en volgende week, maar ook de komende maanden.

Conclusie: zoekwoorden optimalisatie

Zoekwoorden optimalisatie is voor elke website ongekend belangrijk. Wil je daarom graag met deze vorm van optimalisatie aan de slag gaan? Met bovenstaande tips maak je dit voor jezelf mogelijk.

Het is wel belangrijk om te onthouden dat zoekwoordoptimalisatie een continue proces is. Dit betekent dat je regelmatig zoekwoorden moet bijwerken en je website moet blijven optimaliseren om ervoor te zorgen dat je website blijft ranken in de zoekresultaten. Door deze stappen te volgen, kun je jouw website optimaliseren voor zoekwoorden en je online zichtbaarheid vergroten.

Kan je hier hulp bij gebruiken? Of loop je tegen bepaalde problemen of uitdagingen aan? Vanuit Webvorm helpen wij je graag op het gebied van zoekwoorden optimalisatie. Alle bovenstaande tips kunnen wij perfect in je content verwerken. Neem gerust contact met ons op voor het bespreken van alle mogelijkheden over zoekwoorden optimalisatie!


Samen sparren?
Wij leren jou en je ambities graag kennen! Samen bepalen we een slimme combinatie van strategie, design en technologie om jouw doelen te realiseren.
Telefoon
Dagelijks bereikbaar tussen 09:00-18:00
010 6681065
WhatsApp
Wij reageren meestal binnen 1 uur
Klik hier
Email
Wij reageren meestal binnen 4 uur
info@webvorm.nl
Services
arrow-right