Wat verstaan wij precies onder zoekwoorden optimalisatie? Dit is het optimaliseren van de content op je website, zodat de content een stuk waardevoller wordt. Je hebt meerdere mogelijkheden om de content te optimaliseren, waarover je in dit artikel alle informatie vindt.
Voor elke website- of webshop eigenaar is de term SEO onwijs belangrijk. Deze term staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren van je website.
Binnen de wereld van SEO bestaan drie pijlers:
Wil je graag met je website groeien? Dan zou je je focus op deze drie pijlers moeten richten. Je kunt niet alleen met linkbuilding of alleen met content aan de slag gaan. Of nou ja, het is wel mogelijk, maar daarmee ga je niet de gewenste resultaten behalen.
Wil je meer bezoekers naar je website trekken? Daar heb je meerdere mogelijkheden voor. De meest duurzame manier is in ieder geval om je pijlen op SEO te richten. Des te beter je je website optimaliseert, des te meer organische bezoekers je aantrekt.
Om je website te optimaliseren, moet je met zoekwoorden optimalisatie aan de slag gaan. Dit is een proces waarbij je onderzoek doet naar relevante zoekwoorden én vervolgens de juiste content schrijft. In deze content moeten de juiste zoekwoorden op de juiste manier verwerkt worden. Hoe je dit kunt doen? Wij hebben enkele waardevolle tips voor je op een rijtje gezet.
Voordat je de beste content kunt schrijven, moet je onderzoek doen naar relevante zoekwoorden. Welke zoekwoorden zijn voor jouw website/webshop van belang? En wat is het zoekvolume naar deze zoekwoorden? Met bijvoorbeeld de Google Keyword Tool achterhaal je dit snel.
Ons advies is om je hierbij niet louter op deze tool te richten. Ons advies is om ook te kijken naar de zoekintenties van je bezoekers. Wat is de reden dat potentiële bezoekers op zoek naar bepaalde informatie gaan? En tegen welk probleem zijn zij op dat moment aangelopen? Dat zijn twee vragen die je kunt gebruiken om de zoekintentie van je potentiële bezoekers te achterhalen.
Er bestaan twee soorten zoekwoorden: short tail- en long tail zoekwoorden. Graag duiden we dit met een voorbeeld.
Stel dat je een webshop hebt waarin je vloertegels verkoopt. Een short tail zoekwoord is in dat geval ‘vloertegels’. Dit is een zoekwoord waar ongekend veel naar gezocht wordt, maar waarop je wel met flinke concurrentie te maken hebt. Ook de allergrootste aanbieders van vloertegels richten zich immers op dit zoekwoord. Omdat zij veel meer budget hebben, ga je de strijd van hen niet winnen op dit zoekwoord.
Je kunt daarom beter je pijlen ook op de long tail zoekwoorden richten. Een voorbeeld van een long tail zoekwoord is bijvoorbeeld ‘rechthoekige zwarte vloertegels’. Dit is een zoekwoord waar minder vaak op gezocht wordt, maar waarmee je alsnog de nodige bezoekers aan kunt trekken.
Ga je content voor op je website schrijven? Richt dan je pijlen op de zoekwoorden, pas op voor keyword stuffing. Dit is een term die aangeeft dat je de relevante zoekwoorden té vaak in je tekst gebruikt.
Hoe vaak je de relevante zoekwoorden dan in je tekst kunt gebruiken? Wij houden vaak een percentage van 2 á 2,5% aan. Schrijf je een tekst van 1000 woorden? Dan kan je het betreffende zoekwoord dus zo’n 20 á 25 keer gebruiken. Gebruik je het zoekwoord in dit geval zo’n 50 keer? Dan is er sprake van keyword stuffing.
Het percentage van 2 á 2,5% is geen vast gegeven. Eén en ander is ook afhankelijk van de lengte van de geschreven teksten. Wij adviseren je qua lengte het volgende:
Ongeacht wat voor content je gaat schrijven, moet je de zoekwoorden op de juiste manier in de content verwerken. Dit doe je onder meer door altijd voor 100% unieke en waardevolle content te zorgen.
Ben je van plan om content van je concurrenten te kopiëren? Doe dit niet. Dit wordt echt genadeloos afgestraft door Google.
Bij het schrijven van content zou je altijd de volgende uitgangspunten aan moeten houden:
Wil je met zoekwoorden optimalisatie aan de slag gaan? Richt dan zeker je pijlen op de lange termijn. Dit is gewoonweg een doorlopend en lang proces waar je in gaat stappen.
Zoekwoorden optimalisatie is voor elke website ongekend belangrijk. Wil je daarom graag met deze vorm van optimalisatie aan de slag gaan? Met bovenstaande tips maak je dit voor jezelf mogelijk.
Het is wel belangrijk om te onthouden dat zoekwoordoptimalisatie een continue proces is. Dit betekent dat je regelmatig zoekwoorden moet bijwerken en je website moet blijven optimaliseren om ervoor te zorgen dat je website blijft ranken in de zoekresultaten. Door deze stappen te volgen, kun je jouw website optimaliseren voor zoekwoorden en je online zichtbaarheid vergroten.
Kan je hier hulp bij gebruiken? Of loop je tegen bepaalde problemen of uitdagingen aan? Vanuit Webvorm helpen wij je graag op het gebied van zoekwoorden optimalisatie. Alle bovenstaande tips kunnen wij perfect in je content verwerken. Neem gerust contact met ons op voor het bespreken van alle mogelijkheden over zoekwoorden optimalisatie!